اقتصادی 30 آبان 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0
سازمان بورس

کوتاهی سازمان بورس در پیگیری واریز سود معوق سهام‌داران عدالت

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به پیگیری واریز سود معوق سهامداران عدالت گفت: آسیب‌شناسی سهام عدالت نیز در همه حوزه‌ها در این کمیسیون در حال انجام است که در وقت خود مطالبات بحق سهام‌داران عدالت در این حوزه‌ها نیز پیگیری خواهد شد.

کوتاهی سازمان بورس در پیگیری واریز سود معوق سهام‌داران عدالت

حسن شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: طرح سهام عدالت در حالی از سال 85 تا کنون در کشور در حال اجرا است که مطابق این طرح قرار بود، پس از پایان مهلت 10 ساله تسویه اقساط سهام عدالت از سود سالیانه این سهام هم قابلیت آزادسازی پیدا کند و هم این که سود سالیانه این سهام به صورت نقدی به حساب مشمولان واریز شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: این در حالی است که با گذشت بیش از 15 سال از اجرای این طرح، حالا سهامداران نه از اختیار مدیریت و مالکیت اصل سهام خود برخوردار هستند و نه این که سود سهام عدالت آنها به صورت کامل به حسابشان واریز می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون تجارت شرکت‌ها مجازند حداکثر 8 ماه پس از برگزاری مجامع سالیانه، اقدام به واریز سود به حساب سهامداران کنند. این در حالی است که از برگزاری مجامع سال مالی 1398 شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت بیش از این مدت می‌گذرد و برخی از این شرکت‌ها هنوز اقدام به واریز این سود به حساب مشمولان نکرده‌اند و 10 درصد از سود کلی سهام عدالت از 50 میلیون سهامدار دریغ شده است.

وی تاکید کرد: نکته قابل تامل در این زمینه این است که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مسئول در این زمینه نیز این موضوع را پیگیری نکرده و با متخلفان در این زمینه نیز برخوردی نداشته است؛ از این رو بر آن شدیم تا در کمیسیون اصل 90 مجلس این مطالبه عمومی را به نمایندگی از 50 میلیون سهامدار عدالت پیگیری کنیم که در آینده نزدیک نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و جزئیات بیشتری را منتشر خواهیم کرد.

شجاعی اضافه کرد: علاه بر عدم واریز 10 درصد سود سهام عدالت به حساب دارندگان این سهام، مجامع سال مالی 1399 شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز به طور کامل برگزار شده است و جالب این که نهادها و سازمان‌های مسئول در این زمینه نیز گویا برنامه و اراده‌ای برای اعلام مبلغ کلی این سود، اطلاع‌رسانی در مورد سهم هر یک از دارندگان سهام عدالت و همچنین اعلام زمان تقریبی واریز این سود ندارند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به این پرسش که این کمیسیون از چه طریقی و با استفاده از چه راهکارهایی سود عقب افتاده سهام عدالت را دریافت و به حساب سهامداران واریز خواهد کرد، گفت: درخواست‌هایی از سوی سهامداران عدالت به این کمیسیون ارسال شده، تا از این طریق احقاق حق آنها در زمینه وصول سود سهام عدالت پیگیری و به نتیجه برسد. علاوه بر این آسیب‌شناسی سهام عدالت در همه حوزه‌ها در این کمیسیون در حال انجام است که در وقت خود مطالبات بحق سهامداران عدالت در این حوزه‌ها نیز پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به این که سازمان بورس از ابزارهای قانونی برای متخلفان در واریز سود مجامع شرکت‌ها به حساب سهامداران برخوردار است، ادامه داد: بنابراین کمیسیون اصل 90 مجلس پس از بررسی‌های لازم، با استفاده از ابزارهای نظارتی و قانونی خود و مکاتبه با از سازمان بورس، واریز سود سهام عدالت به حساب 50 میلیون سهامدار را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهد کرد.

نویسنده
محمود زمانی
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *